Frankowicze - aktualności z wokandy

Aneks zawarty w 2008 r. z dawnym BZ WBK (obecnie Santander Bank Polska S.A.), dokonujący konwersji kredytu z PLN na CHF prawomocnie NIEWAŻNY.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 23 czerwca 2022 r. ( sygn. akt I ACa 976/21 SSA Katarzyna Jakubowska – Pogorzelska).

Jakiś czas temu pisaliśmy o wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 30 września 2021 r., sygn. XXIV C 942/18 (SSO Maria Piasecka). Roszczenia zostały wyprowadzone z Aneksu zawartego w 2008 r., na podstawie którego bank dokonał konwersji kredytu pierwotnie udzielonego w PLN na CHF. Co ciekawe, bank próbował przekonywać w procesie, że konwersja została dokonana po kursie negocjowanym, z uwagi na fakt, że w dniu konwersji w tabeli banku nie było takiego kursu, ale jak widać zdołaliśmy przekonać Sąd do bezpodstawności takich twierdzeń.

Sąd Okręgowy w wyroku wydanym na posiedzeniu niejawnym zasądził na rzecz kredytobiorcy aż 671 989, 21 zł NADPŁATY, dokonanej na rzecz banku na skutek wprowadzenia aneksem do umowy kredytu hipotecznego mechanizmu denominacji (konwersji kredytu z PLN na CHF).

Sąd Apelacyjny zmienił powyższy wyrok uznając, że aneks dokonujący konwersji kredytu z PLN na walutę CHF, jest jednak nieważny wskazując, że:

1) wprowadzony mechanizm przeliczenia kredytu na CHF po kursie kupna i dalsza spłata po kursie sprzedaży CHF nie zmienia kredytu w kredyt stricte walutowy – pozwany na tym próbował opierać swoją argumentację procesową;

2) po takiej zmianie, kredyt zmienia się w kredyt indeksowany, mający na celu wprowadzenie ryzyka do stosunku prawnego i dokonywania odpowiednich przeliczeń do CHF;

3) to ryzyko kursowe miało charakteryzować ten nowy stosunek prawny, wyeliminowanie go nie może skutkować pozostawieniem aneksu w mocy, prowadzi do jego upadku ten aneks nigdy nie wiązał stron;

4) aneks zawiera klauzule niedozwolone, które nie wiążą stron;

5) powodowie nie zostali pouczenie o skali ryzyka, jakie wiąże się z zawarciem aneksu;

Sąd jednocześnie zaznaczył, że nie podziela w żadnej części argumentacji pozwanego banku, a jedynie wyprowadza inny skutek prawny z eliminacji kwestionowanych postanowień. Kredyt w trakcie procesu został spłacony. Sąd Apelacyjny zasądził na rzecz powoda kwotę ponad 533 000 PLN.