Frankowicze a zwolnienie z podatku

Zaciągnięcie kredytu i jego spłata zgodnie z umową kredytową są neutralne podatkowo. Jednakże umorzenie osobie fizycznej przez bank części niespłaconego kredytu powoduje powstanie opodatkowanego przychodu w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód ten kwalifikowany jest do tzw. innych źródeł i odpowiada wartości umorzonego kredytu. Umorzenie przez Bank części wierzytelności odpowiadającej niespłaconemu kapitałowi oraz ewentualnym wymagalnym odsetkom wraz z innymi kosztami poniesionymi w związku z zawarciem umowy kredytu, spowoduje powstanie przychodu w PIT.

W przypadku dokonania umorzenia salda zadłużenia z tytułu umowy kredytu Bank zobowiązany będzie do sporządzenia tzw. informacji PIT-11 o wysokości przychodu. Na podstawie informacji PIT-11 kredytobiorca zobowiązany będzie do wykazania przychodu w rocznym zeznaniu podatkowym oraz zapłaty podatku do końca kwietnia roku następującego po roku umorzenia zobowiązania.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2022 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe, istnieje możliwość zaniechania poboru podatku dochodowego na zasadach określonych w tym rozporządzeniu. Będzie to możliwe po spełnieniu dwóch warunków:

1. kredyty zostały zaciągnięte na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej przed dniem 15 stycznia 2015 r. oraz ustanowiono zabezpieczenie hipoteczne na nieruchomości,
  2. kredytobiorca nie skorzystał z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego na realizację innej inwestycji mieszkaniowej.

Kwoty wierzytelności, które w takim wypadku nie podlegają opodatkowaniu, obejmują kwoty kredytu (kapitału), odsetki, w tym odsetki skapitalizowane i prowizje oraz opłaty, jeżeli ich poniesienie było niezbędne do zawarcia umowy kredytu, z wyjątkiem kosztów usług dodatkowych, w szczególności ubezpieczeń.

W przypadku spełnienia wskazanych powyżej warunków do zaniechania poboru podatku od umorzonego kredytu hipotecznego, co kredytobiorca potwierdzi oświadczeniem, Bank nie będzie zobowiązany do sporządzenia i wysłania informacji PIT-11, a kredytobiorca nie będzie zobowiązany do wykazania umorzonej kwoty jako przychodu do opodatkowania w rocznym zeznaniu podatkowym i zapłaty podatku.

Chcesz odzyskać swoje należności od banku? Zapraszamy do kontaktu! Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i pomożemy wygrać sprawę z bankiem! Napisz do nas: biuro@kancelaria-ethica.pl